Właśnie przed momentem, dzięki niesamowitej i nieokiełznanej mocy Facebooka, natrafiłaś – oczywiście całkiem „przypadkowo”, na świetną firmę, która oferuje w swoim sklepie internetowym piękne zaproszenia ślubne, winietki, księgi gości, plany stołów i wszystko co możesz sobie tylko zamarzyć. Już wiesz co chciałabyś kupić, ale nie możesz na żywo zobaczyć wybranych produktów, bo sklep stacjonarny znajduje się na drugim końcu Polski. Zastanawiasz się nad zakupem przez internet, ale nie jesteś pewna czy jest sens skorzystać z opcji „zamów próbki” (bo to przecież dodatkowy koszt dostawy), czy od razu zamówić produkt wytworzony w oparciu o wskazane przez Ciebie parametry, a może jednak lepiej produkt gotowy, niespersonalizowany. O czym w takim przypadku powinnaś pamiętać?
Niejednokrotnie już słyszałaś, że zawsze możesz się rozmyślić i oddać zakupiony towar w terminie 14 dni od dnia jego wydania i otrzymasz zwrot całej uiszczonej za niego ceny… Zmartwię Cię, gdy powiem że będziemy dziś obalać mity o zwrotach w terminie 14 dni?
Obalmy zatem pierwszy mit 🙂
Nie od każdej umowy zawsze możesz odstąpić – odstąpić czyli po prostu zwróć to co w jej ramach otrzymałaś i żądać zwrot uiszczonej ceny.
Prawo odstąpienia od umowy bez podania przyczyny w terminie 14 dni, o którym tyle słyszałeś dotyczy w szczególności umów zawieranych na odległość, czyli „umów zawartych z konsumentem w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie”, tzn. np. umów zawieranych w sklepie internetowym.
Obalmy drugi mit 🙂
Nie od każdej jednak umowy zawartej na odległość, czyli np. zawartej w sklepie internetowym, możesz odstąpić w terminie 14 dni!
Skoro już wiesz, że nie zawsze pochopna decyzja o zakupie przez internet może skończyć się dla Ciebie korzystnie, zapraszam Cię do dalszej lektury.
To prawda, że są przepisy prawa, które dają Ci uprawnienie do odstąpienia do umowy np. sprzedaży tj. zwrotu zakupionego na odległość towaru i otrzymania uiszczonej za niego ceny. Jednakże musisz mieć świadomość, że nie zawsze z tego uprawnienia będziesz mogła skorzystać.
Jaki warunki musisz spełnić?
Ustawa o prawach konsumenta przewiduje możliwość odstąpienia od umowy zawartej przez konsumenta na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa w terminie 14 dni od dnia wydania rzeczy konsumentowi (tj. od dnia dostarczenia jej pod adres wskazany przez konsumenta), jeśli umowa zobowiązuje przedsiębiorcę do wydania rzeczy, a w innych przypadkach – od dnia zawarcia umowy. Chcąc skorzystać z tego prawa konsument nie musi podawać jakiejkolwiek przyczyny swojej decyzji (może po prostu się rozmyślić). Jeśli konsument nie zostanie przez sprzedawcę poinformowany o takim uprawnieniu wówczas jego prawo odstąpienia od umowy będzie trwało dłużej niż standardowe 14 dni.
Nie od każdej jednak umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa będziesz mogła jako konsument odstąpić. Ustawa o prawach konsumenta przewiduje bowiem szereg przypadków, w których z tego prawa nie możesz skorzystać. Konsument nie może odstąpić od m.in. umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa:
1) dotyczącej świadczenia usług, jeżeli przedsiębiorca wykonał w pełni usługę za wyraźną zgodą konsumenta, który został poinformowany przed rozpoczęciem świadczenia, że po spełnieniu świadczenia przez przedsiębiorcę utraci prawo odstąpienia od umowy ;
2) w której przedmiotem świadczenia jest rzecz nieprefabrykowana, wyprodukowana według specyfikacji konsumenta lub służąca zaspokojeniu jego zindywidualizowanych potrzeb;
3) w której przedmiotem świadczenia jest rzecz ulegająca szybkiemu zepsuciu lub mająca krótki termin przydatności do użycia;
4) w której przedmiotem świadczenia jest rzecz dostarczana w zapieczętowanym opakowaniu, której po otwarciu opakowania nie można zwrócić ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu;
5) dotyczącej świadczenia usług w zakresie zakwaterowania, innych niż do celów mieszkalnych, przewozu rzeczy, najmu samochodów, gastronomii, usług związanych z wypoczynkiem, wydarzeniami rozrywkowymi, sportowymi lub kulturalnymi, jeżeli w umowie oznaczono dzień lub okres świadczenia usługi;
6) o dostarczanie treści cyfrowych, które nie są zapisane na nośniku materialnym – np. udostępniania on-line filmów, muzyki, e-booków czy programów komputerowych jeżeli spełnianie świadczenia rozpoczęło się za wyraźną zgodą konsumenta przed upływem terminu do odstąpienia od umowy i po poinformowaniu go przez przedsiębiorcę o utracie prawa odstąpienia od umowy.
Poznając odrobinę teorii wróćmy do praktyki i wspomnianych na wstępie pięknych zaproszeń na ślub. Jeśli zamówisz przez internet wytworzone w oparciu o wskazane przez Ciebie parametry zaproszenia tzn. takie, w których Wasze imiona, miejsce, data ślubu lub dane zaproszonego zostaną specjalnie dla Ciebie wydrukowane, wówczas po doręczeniu takich zaproszeń nie będziesz uprawniona do odstąpienia od umowy w terminie 14 dni bez podania przyczyny i zwrotu ceny jaką za nie uiściłaś.
Jeśli natomiast kupisz przez internet gotowe zaproszenia, a więc takie, które będą towarem masowo produkowanym i nie zostaną wytworzone w oparciu o jakiekolwiek wskazane przez Ciebie parametry takie jak np. rodzaj papieru czy jego kolor, rodzaj bądź kolor czcionki, nie zostaną na nich zamieszczone Wasze imiona, czy data ślubu i które następnie będziesz sama uzupełniać o wszystkie dane dotyczące Waszego ślubu, wówczas możesz się rozmyślić i odstąpić od umowy bez podania przyczyny w terminie 14 dni liczonych od dnia kiedy otrzymasz zaproszenie. Żeby zachować ten termin musisz przed upływem wskazanego terminu wysłać do sprzedawcy oświadczenie o dostąpieniu od umowy.
Warto jest zatem przed złożeniem przez internet zamówieniu na spersonalizowane zaproszenia, zastanowić się nad uprzednim zamówieniem próbek takich zaproszeń. Wówczas unikniesz zaskoczenia gdy wyglądające na ekranie monitora różowe zaproszenia ostatecznie okażą się fioletowe, a Ty dopiero po ich odbiorze zorientujesz się, że nie doczytałaś w ofercie jaki dokładnie jest ich kolor.
Co istotne – nie zostajesz z problemem oceny możliwości odstąpienia od umowy sama! Właściciel sklepu internetowego powinien poinformować Cię o przysługującym Ci prawie odstąpienia od umowy. Jeśli masz wątpliwości, czy możesz w konkretnym przypadku od umowy odstąpić, zapoznaj się z dostępnym w sklepie internetowym regulaminem – to w nim zwykle zawarte są tego typu informacje. Jeśli nie znajdziesz takich informacji w regulaminie, albo informacje te będą dla Ciebie niejednoznaczne, zapytaj bezpośrednio sprzedawcę. Dodatkowo, jeśli prawo odstąpienia od umowy będzie Ci przysługiwać, sprzedawca doręczy Ci wzór oświadczenia o odstąpieniu od umowy, a zatem nie musisz się martwić, jak takie oświadczenie prawidłowo napisać.
Powyższe zasady prawa odstąpienia od umowy jak i braku tego prawa dotyczą wszystkich umów zawieranych przez Ciebie na odległość, a zaproszenia ślubne posłużyły nam wyłącznie jako przykład. Zatem niezależnie od tego czy zamawiasz zaproszenia ślubne, czy biżuterię, buty czy sukienkę pamiętaj o powyższych zasadach i sięgaj do regulaminów sklepów dostępnych na stronach sprzedawców. To właśnie w regulaminach sklepów znajdziesz szczegółowe informacje o przysługujących Ci prawach w tym m.in. o możliwości odstąpienia od umowy.
Podstawa prawna:
Ustawa o prawach konsumenta z dnia 30 maja 2014 r. (tj. Dz. U. z 2017 r. poz. 683)
Kinga